مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19551 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

نقش ايمان در سعادت فردي و اجتماعي چيست ؟
در ابتداء لازم است بدانيم نبايد به ايمان به عنوان يك ابزار نگاه كرد بلكه ، ايمان يك ضرورت است . نگاه ابزاري به ايمان باعث مي شود هر چيزي متعلق ايمان باشد انسان موجودي است كه ساختار نيازمند دارد . امّا ايمان جزء نيازهاي عالي انسان است آدمي به ظاهر عالم و زندگي مادّي و مشهود راضي نمي شود و غيب هستي را جستجو مي كند و به قول فرانكل روانكاو معاصر : انسان در جستجوي معناست . بنابراين جواب روشن است كه اگر ايمان نباشد ! نياز اساسي انسان خود آگاه پاسخ داده نشده و اضطراب و پوچي آدمي را درهم مي شكند . به تعبير زيباي قرآن « معيشة ضَنْك ؛ زندگي در بن بست و تنگنا قرار مي گيرد » . و اينها تمام به واقعيّت خداوند هستي و نياز نامحدود آدمي بستگي دارد . و اين كشتي نياز جز در كناره درياي ايمان پهلو نمي گيرد و به آرامش نمي رسد . زيرا هر چيزي هدف انسان قرار گيرد محدود است و به خستگي و وازدگي مي انجامد . گرايش دنياي غرب كه ايمان را از زندگي كنار گذاشت و اكنون دوباره بازگشت ، اوج گرفته است از همين نياز عظيم انسان {P - سوره طه ، آيه 24 . P}
برخاسته است . و از زاويه اي ديگر انسان بدون ايمان دليلي براي مسئوليّت ندارد . آنجا كه خدا نباشد همه چيز مجاز است . تعبير زيباي قرآن از خداوند به نور ، نشانگر اين است كه ، خداوند نور هستي و معيار است . اگر نور نباشد هيچ رنگي با ديگر تفاوت ندارد . در شهر نابينايان چه عريان باشي چه با لباس ! پس مسئوليّت فردي و اجتماعي نيز پشتوانه اي جز ايمان ندارد .
و رويكرد جوامع به ويژه غرب به قانونگرائي و مجازات به همين دليل است . وقتي محور انسان و ارزشي كه او تبيين مي كند ، باشد ، ديگر چاره اي جز كنترل انسان با رادار و چشم هاي الكترونيكي نيست . جامعه اگر ايمان واقعي داشته باشد آثار آن امنيّت ، تعاون ، صداقت ، ايثار و محبّت خواهد بود . كتاب انسان و ايمان نوشته استاد مطهري به تفصيل در اين موضوع پرداخته است . بررسي محققانه سوره والعصر ، نقش اساسي ايمان را شفاف مي كند و زواياي پنهان اين نياز اصيل را آشكار مي نمايد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.